Piekeren is net als chips eten

Piekeren is net als chips eten

Wat hebben chips eten en piekeren met met elkaar te maken? Dat zal ik je vertellen. Het is beide verslavend!

Ken je dat? Je pakt een schaaltje chips en neemt je voor het hier ook echt bij te laten. Uhh NOT! jullie kennen het vast wel, als die zak eenmaal opengaat dan gaat die zak 9 van de 10 keer dezelfde dag nog leeg. Uit jezelf stoppen met chips eten is verdomde lastig! Als je eenmaal dat eerste chipje op hebt kun je eigenlijk niet meer stoppen, en voor je het weet is de zak leeg! OEPS……

VOOR MIJ WAS PIEKEREN NET ALS CHIPS ETEN.

Voor mij werkte dit net zo met piekeren. Het moment dat er een minder prettige gedachte voorbij kwam greep ik deze vast en liet ik niet meer los. Ik kon blijven denken aan deze gedachte totdat ik een ons woog. Nu zou ik kunnen zeggen dat is beter dan chips eten want daar kwam ik een paar ons van aan :-((. Zo heeft elk nadeel ook zijn voordeel toch? :-))

WIJ MENSEN ZIJN VERSLAAFD AAN PIEKEREN.

Denken is verslavend. En ja, we kunnen ook niet zonder denken want het ego kun je niet met een knopje aan en uit zetten. Maar als het denken omslaat in piekeren is dit voor ons niet functioneel en levert het ons niets positiefs op. Ik sprak laatst iemand die zei:” Mijn gedachtes gaan met mij aan de haal.” Maar is dit echt zo?

JIJ BEPAALT WELKE GEDACHTE JE TOELAAT.

Wat ik inmiddels geleerd heb is dat je zelf volledig in de hand hebt of jij je wel of niet laat vangen door jouw gedachtes. Het is ècht een keuze! Grijp ik deze gedachte vast en ga ik er een heel verhaal om creëren of laat ik de gedachte voorbij komen zonder dat ik er iets mee hoef te doen. Het is ècht een keuze. Als ik mezelf betrap op overmatig denken aan iets wat mij niet dient, doorbreek ik dit mechanisme direct. Ik zeg dan letterlijk tegen mezelf STOP HIER GA IK NIET IN MEE, en verplicht mezelf dan aan iets anders te denken wat wel functioneel is. Wat bijvoorbeeld heel goed helpt is een mantra opzeggen in je hoofd (dat is een zin of woord naar keuze, die je een tijdje achter elkaar herhaalt) Wat je ook kunt doen is muziek opzetten of van je afschrijven. Doe in ieder geval iets wat jou afleid van je pieker gedachtes.

TRAIN JE BREIN

Minder piekeren is een kwestie van oefenen en doorzetten. Net als bij die zak chips. Als je het echt bij dat schaaltje wilt houden zal je ook actie moeten ondernemen. Je zegt dan bijvoorbeeld tegen jezelf als je wilt bijvullen, nee ik laat het bij 1 schaaltje. Je kunt de zak opbergen in de kast zodat hij niet meer in je zicht is en je kunt iets anders gaan doen om niet meer aan de chips herinnerd te worden. Dit zal je waarschijnlijk ook meerdere malen moeten doen totdat je het uiteindelijk vanzelf kunt laten bij 1 schaaltje. Wat je als het ware doet is je leert jezelf nieuw gedrag aan. En zo werkt het ook met je brein. iedere keer als jij jezelf betrapt op piekeren kap je het af, en ga je bewust aan iets denken wat wel van toegevoegde waarde is voor jou.

PROBEER HET EENS UIT!

Het zal je doen verbazen wat voor effect dit heeft. Hoe meer je dit doet en oefent hoe sneller die negatieve gedachte naar de achtergrond zal verdwijnen. en hoe meer jij de baas wordt over jouw gedachtes.

Ik hoop dat dit je gaat helpen om minder lang te blijven hangen in de piekermodus. En mocht jij nou geen last hebben van piekeren, maar wel van teveel chips eten. Nou bij deze heb ik je hier vanaf geholpen als je aan de slag gaat met mijn tip over hoe het te houden bij 1 schaaltje chips:-)) Ik heb overigens op mijn fb pagina ook 3 video’s gedeeld met tips over piekeren. Wellicht vind je deze ook interessant om te bekijken. Dus mocht je mijn Facebook pagina nog niet gevonden hebben. bij deze

https://m.facebook.com/binchargecoaching/

Volg of like me
EMAIL
FACEBOOK
LINKEDIN

Een reactie plaatsen